top of page
Writer's pictureHV Fiber

TV-Box: Installation och information

Du som har beställt HV-fibers Gruppavtal har tillgång till en TV-Box från Telia. Nedan hittar du en mängd information och guider runt denna.


Vi har försökt samla det mesta som du kan behöva känna till kring TV-boxen och Telias tjänster nedan.


Stöter du på problem under installationen, eller har andra frågor kontaktar du Telia på 020 - 20 20 70

 

Installation av TV-box

På nedanstående länk finner du installationsbeskrivning, jämte funktions- och användarbeskrivning av TV-boxen


 

Aktivering av TV-tjänst

I infobladet nedan, (Pdf-fil) finns en enkel beskrivning för de steg du måste följa för att aktivera din TV-box ocht Telia Play. Detta kan du göra tidigast på din installationsdag.



Stöter du på problem under installationen, kontaktar du Telia på 020 - 20 20 70


 

Aktivering av Telia Play

I HV-fibers Gruppavtal ingår Telia Play.


Telia Play är en tjänst eller en "app", som du kan ladda ner till din Smart-TV, AppleTV, ChromeCast, mobiltelefon, padda eller dator.


I Gruppavtalet ingår ett antal TV-kanaler. Kanske har du tänkt lägga till ytterligare kanaler - t.ex. sport eller film?


Alla de kanaler som finns till TV-boxen (även de tillagda), kommer finnas i Telia Play. Om du t.ex. har en AppleTV, kan du till den ladda ner Telia Play och titta på samma TV-kanaler där. Finessen med detta är att du på ett enkelt sätt kan ha flera TV-apparater hemma om det finns behov av det, utan att betala någon extra månadskostnad (jämfört med ett s.k. "tvillingabonnemang" där du betalar en månadsavgift för en extra TV-box).


Det finns dock begränsningar. Du kan dela Telia Play med hela familjen. Men endast 2 kan streama TV samtidigt (dock med en begränsning till 1 samtidig stream för varje enskild livesänd sporthändelse). Du kan alltså titta på TV på 3 ställen samtidigt: TV-Boxen plus 2 st Telia Play (med undantag för livesport).


Innan du kan använda Telia Play, måste du aktivera tjänsten. Om du inte redan aktiverat Telia Play i instruktionerna ovan, se länken nedan.


 

Beställa fler kanaler?

Det finns en mängd tjänster och TV-kanaler som kan beställas hos Telia. I länken nedan finns mer information om detta.


 

Boxen är trådlös - vad innebär det?

Det betyder att du kan koppla upp den trådlöst via Wifi - men du kan förstås även koppla in den via en nätverkskabel. Har du dålig Wifi-täckning just där TV-boxen står, finns det en poäng att koppla upp den med en nätverkskabel. Har du redan en nätverkskabel framdragen till TV'n - använd den, för det är alltid det bästa alternativet.


 

TV-boxen från Telia är en s.k. "Smart" TV-box - Vad är det?

Förutom direktsänd streamad TV, är TV-boxen Smart. Vad innebär det?


Det är egentligen samma sak som en Smart-TV (om du känner till det begreppet).


Det som är "Smart" innebär att det finns "inbyggda appar" som du kan använda för att visa upp innehåll på din TV - det är alltså inte bara direktsänd TV du kan titta på utan mycket annat. Precis som på din mobiltelefon eller padda.


Det smarta innehållet är förinspelade program som du kan titta på när du vill; Serier, filmer, musik eller videoklipp - Exempelvis TV4-Play, SVTplay, Netflix, Youtube, Spotify och mycket annat. Finessen är att du själv lägger till de appar som du är intresserad av - några är gratis, andra måste man betala för att ta del av (t.ex. Netflix).


För att kunna använda smart-tjänsterna och alla appar, måste du ha ett Google-konto. Har du en android-telefon (tex Samsung) så har du redan ett Google-konto. Du som använder Apples produkter har ibland ett Google-konto - om inte, måste du lägga upp ett sådant.


 

Boxen har inbyggd ChromeCast - vad betyder det?

Det betyder att du kan "spegla" eller visa upp filmer, foton och annat från din mobiltelefon/padda direkt på TV'n. Detta fungerar oavsett om du har en Android eller IPhone.



Mvh

Styrelsen HV-fiber

1,029 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page