top of page

Felsökning och felanmälan

Vi har sedan en tid gått över till Jönköping Energi's stadsnät, Wetternet.


Vad gör man om det inte fungerar och man vill felsöka och felanmäla? Nedan har vi sammanställt en beskrivning och ett förslag på hur man går tillväga.


Grundregel: Om ni får problem, kontakta er tjänsteleverantör. Har du Gruppavtal är det antingen Junet eller Telia. För dig med "Öppen Fiber"; kontakta den eller de leverantörer du valt.


Om du får problem, föreslår vi följande tillvägagångssätt (riktat till de som har Gruppavtal):


Starta om hårdvara

Oftast hjälper det att starta om hårdvaran d.v.s. Wetternetbox, Router och TV-box. Gör så här:

  • Dra ur strömkontakten ur Wetternetbox, router och TV-box.

  • Vänta 30 sekunder.

  • Sätt först tillbaka strömmen till Wetternetboxen. Vänta 15 sekunder

  • Sätt i strömkontakten till routern. Vänta 1 minut.

  • Sätt slutligen i strömkontakten till TV-boxen och testa om du får kontakt.


Driftsinformation

Kontrollera om det finns någon "driftsinformation" hos någon av leverantörerna - på dessa sidor kan man se om något problem har inträffat som de håller på att åtgärda. Om det gör det, är det bara att vänta tills ärendet är klart, så kommer allt att fungera igen.


Om det inte finns någon aktuell driftsinformation går du vidare till nästa steg.


Kontrollera vad det är som inte fungerar

  • Wetternetboxen: Kontrollera att den gröna lampan lyser med ett fast grönt sken på framsidan. Om inte - Kontakta Junet för felsökning.

  • Router: Kontrollera att din router är ok. Se till att din mobil/dator är uppkopplad via Wifi mot routern (din wifi-ikon ska synas på mobil/dator). Gå in på valfri hemsida, t.ex. www.aftonbladet.se och se om sidan laddas. Dubbelkolla att trafiken inte går via mobildata (ännu en gång - kolla att Wifi-ikonen syns på din mobil). Om du inte får någon uppkoppling till din router är det routern det är fel på.

  • Om du får kontakt med din router men bredbandet inte fungerar - kontakta Junet.

  • Om du får kontakt med din router och bredbandet fungerar, men inte TV - kontakta Telia.


Hjälp till självhjälp och felanmälan

Efter att ha gått igenom ovan beskrivna felsökning, kan du på nedanstående länkar följa instruktionerna med "hjälp till självhjälp", samt felanmälan.


Genom att kontakta din tjänsteleverantör så är du, så att säga "helgarderad". Om det visar sig att felet inte ligger hos tjänsteleverantören, så kommer tjänsteleverantören själv kontakta Jönköping Energi för vidare felsökning, då beror det troligtvis på något fel i fibernätet.



265 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page