HV-fiber byter ekonomisystem - Hur påverkas jag?

Styrelsen har beslutat att byta ekonomisystem. Just nu vill vi bara informera om att detta är på gång och kommer inom kort ut med mer information.


Varför?

Vår verksamhet är unik och det finns inte speciellt många system på marknaden som är anpassade för de behov vi har runt administrationen. Förutom att vi behöver kunna skicka fakturor och kunna redovisa ekonomin så måste vi ha ordning på medlemsregister, anslutningar, avtal, insatser, fibernätet och annat som är specifikt för verksamheten. I nuläget har detta lösts i flera olika system, på flera sätt och i olika format (digitalt/papper) - dessutom med olika avtal med olika leverantörer av tjänster. Målet med förändringen är att ha allt samlat på samma ställe och på så sätt förenkla administrationen för både nuvarande och kommande styrelser.


Som en bonus får vi även (direkt eller på sikt) tillgång till fler betalningssätt än tidigare (e-faktura, autogiro) och en hel del andra finesser som gör det enklare för våra medlemmar (och för styrelsen) att sköta administrationen av föreningen.


Hur kommer du att märka av detta?

I det stora hela kommer du som medlem knappt att märka av detta, förutom att du på sikt kommer få fler möjligheter till olika betalningssätt och själv kommer kunna administrera vissa saker, utan vår inblandning.


Utseendet på fakturorna ändras något och fakturaavgifterna för pappersfakturor kommer att justeras uppåt p.g.a. den extra kostnad som en sådan medföljer.


Inför bytet finns en sak som vi kommer behöva din hjälp med. Vi kommer passa på att fräscha upp medlemsregistret/kontaktuppgifter. Vi skulle därför vilja be dig som medlem eller fakturamottagare att fylla i det formulär som vi kommer skicka till dig (post/mail) där du ska fylla i aktuella kontaktuppgifter och returnera till oss. Mer info kommer snart.


I det nya systemet kommer du även själv, via inloggning i en medlemsportal, kunna uppdatera dina kontaktuppgifter och utföra en hel del andra ärenden, tex:

* Överlåtelse av fiberanslutning.

* Bestämma betalningssätt (papper, e-post, autogiro, e-faktura)

* Välja om du vill ha sms-påminnelse då fakturering har skett och du inte betalt

* ...och en hel del annat.

Mvh

Styrelsen

153 views0 comments

Recent Posts

See All

Tack!